PHNOM PENH & KUALA LUMPUR - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van Mani wat - WaarBenJij.nu PHNOM PENH & KUALA LUMPUR - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van Mani wat - WaarBenJij.nu

PHNOM PENH & KUALA LUMPUR

Door: MANI

Blijf op de hoogte en volg Mani

22 Juli 2013 | Maleisië, Semporna

Hi, Ik heb jullie niet gezien bij Mekkie Die (MC Donald), laat staan jullie gesmelld, dus ik zal het maar op papier zetten. Na de vorige brief zijn we eerst gaan pizza schrokken in Phnom Penh en wat windows geshopt. De volgende dag hebben we S21 bezocht ofte Security Prison 21. Deze voormalige school deed dienst als "opvangcentrum" voor verdachten van spionage, die nog moesten ondervraagd(=gemarteld) worden en indien schuldig(=allemaal) werden overgebracht naar een killing field waar ze met een slag van een bamboestick de kop werden ingeslagen. Van iedere gevangene werd een foto gemaakt. Gangen vol foto's van onwetende, treurige, moedeloze, bange of toegetakelde gezichten kijken je aan. Het is met geen woorden te beschrijven wat je voelt als je S21 binnenstapt. Je kan er de angst en pijn voelen als je één van de VIP cellen(bv officiers) binnenstapt. Pol Pot had last van paranoia en vond duizend onschuldige mensen vermoorden beter dan het vrij rondlopen van één mogelijke CIA of KGB spion. In deze gevangenis werden 17000 mensen afgevoerd naar een killing field. Bij het bevrijden van Phnom Penh door de Vietnamezen,werden de 14 laatste doodgemartelde Pol Pot slachtoffers begraven in S21 in 14 gelijke graven. Slechts 7 mensen hebben S21 overleefd. Er zijn er nu nog 2 in leven. De gemiddelde levensduur bij de Cambodjanen is nog steeds 57 jaar !! Na S21 ging onze tocht verder naar de Killing fields. Dit is de plaats waar men "de spionnen" doodde en begroef. Er bevinden zich 126 massagraven met telkens minimum 200 slachtoffers.Nog steeds komen er kleren en beenderen naar boven. De stilte die daar heerst is soms oorverdovend. Men wandelt rond met een koptelefoon die informatie geeft. Daar heb ik een steen opgeraapt, foto gemaakt en deze gaat dan richting Nederland. Ik hoop dat hij een mooie plaats krijgt, Jos! Dan was het op naar de luchthaven. Na een lastig en pijnlijk afscheid van onze gids en ondertussen vriend Ny en Men, onze chauffeur vlogen we richting Maleisie, meer bepaald Kuala Lumpur (KL)
Op de luchthaven verschoot ik van de taxi prijs. 28 euro vond ik wa veel dus maar gaan afpingelen bij de amateur-taxidrivers.... Allee ne zot gevonden die voor 20 euro reed. 30 km verder kwam hij tot de constatie dat de prijs 25 euro moest zijn. Ikke: niets van !! Hij stopte in de middle of nowhere en we konden uitstappen zonder betalen. Maar toen viel de laatste druppel in de klomp die nog moest breken (of zoiets). Het woordje police was genoeg om hem te laten veranderen van gedacht en ik was volgens hem akkoord met zijn 25 euro... Allee voor 22 euro zijn we op ons bestemming geraakt....Sheraton Imperial. Hij kon niet op de parking van het hotel rijden want daar stonden 2 Bentlys en 2 Ferrari's. Wij dus in dat super de luxe hotel, vermomd als Robinson Crusoe en Vrijdag.... Good evening Sir, are you here on honeymoon? No sorry we come strait out of the Cambodian Jungle.... iedereen lachen, wij ook. Oeps probleem met de kamer . De kamers zijn op. wij kijken naar elkaar en denken dat wordt hier een nachtje bezemkot, maar jawel er was nog een mooie suite vrij - free of charge- Wij dus naar het 33ste... Deur open: living met reuze tv, een bureel, een toilet, in de verte de slaapkamer, nog een toilet(voor als ge alletwee tegelijk moet kakken zekers) een dressing met strijkijzer en plank, een kluis waar ge uw lief kunt in verbergen en een badkamer met dubbele douche en lavabo's en een bad afgescheiden met glazen deur. Onze slaapkamer zelf was op de hoek van t spel en had vensters in een hoek van 90° zodanig dat we de volledige skyline van KL zagen. Met de skyline van Mike erbij zag ik de Petronas Twin Towers dubbel. Hahaha dolle pret. Wij gelukkig gelijk 2 kleine kinders. Toch nog ne keer gaan checken aan de receptie of er geen Xtra kosten waren, maar nee hoor "with the compliments of the house, Sir'.
De volgende ochtend gingen we op 'eat, pray en love' tour in het oude KL... Mike was de wekkervrouw .... een uur te laat vaneigens. (Voor meer info zie de desbetreffende persoon) Dus geen ontbijt , maar snel den taxi in naar het oude centrum KL. Na een beetje zoeken, gevonden en dan roti gaan eten.... Ik wist niet wat er zou komen maar het bleek een soort zoete pannekoek die je kon doppen in curry.... de pannekoek was lekker. Dan door naar de eerste taoistische tempel in KL. Interessant. Dan van ver naar een moskee gekeken en door naar een indisch restaurant waar we met de hand uit een bananenblad konden eten. Weeral zéér grensverleggend Nie slecht maar veel gemakkelijker met mes en ferchet. Ik kan nie goe marbelen met bollekes rijst met saus en vis die je dan in uw mond moet schieten. Dit werd vervolgd in een hindoe tempel, waar we onze gids nog wat geld uit zijn zak klopten voor een zegening met een bindi (rood bolleke op de plaats waar uw verstand moet zitten dus niet op uwe spriet). Ik zweet nogal stijf dus achter een uurken was mijn blessing al serieus geblesseerd. Dan nog ne keer gestopt aan een chinees eetgebeuren (kiezig) en dan terug naar ons vogelnestje. Smile ..... 's Avonds nog een handvol spaghetti met verschrikkelijk lekkere broodjes met tapenade gegeten en een aperitiefke voor bijna 40 euro. Op 18 juli vlogen we door naar Borneo om te duiken. Ikke blij joepie. Het duiken is ondertussen afgelopen, ons kieuwen drogen weer langzaam op. Iedereen heeft het overleefd. Nu nog een paar dagen Singapore in 't verschiet en tziterop..... wordt nog minstens één keer vervolgd!

• 22 Juli 2013 - 16:52

Tante Nel En Co:

Pfff ik sta op punt al onze "avonturen albums" op de vuilkar te smijten... Want vergeleken bij de indianen verhalen van Mani, zijn onze geziene tempelkes, protnullekes...waren onze krokodielen... al decienias gestorven en al duizende keren afgestoft...bananebladen hingen gewoon aan de bomen, dus niemals eruit kunnen eten...geen prison waar ge uitkwam met uw haar rechtop als had ge er een kom gel over uitgegoten. Nee... nu blijkt dat mini-reisjes geweest te zijn, alleen de inloop douche, ja daar konden we rondjes in lopen.... Zie maar dat ge Belgie en het straatje waar jullie wonen nog terug vinden zulle. Vandaag gene knuffel want het is hier snikheet! Tante Nel en entourage